Het aantal Nederlanders dat spijt heeft van een beroeps- of studiekeuze is ten opzichte van 2008 fors afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van Werksite.nl onder 1670 respondenten. Waar vlak voor het uitbreken van de crisis nog 80 procent spijt had van zijn of haar beroepskeuze, is dat in 2013 nog 57 procent.
Ook rond de studiekeuze is een soortgelijke trend zichtbaar. In 2008 was 76 procent ongelukkig met de keuze van zijn of haar studie, in 2013 is dit 56 procent. Tom Spitters, directeur van Werksite.nl: “Doordat het vinden van een baan niet meer vanzelfsprekend is in onzekere economische tijden, gaan mensen kritischer naar zichzelf en hun loopbaanontwikkeling kijken.”
Ook rond de studiekeuze is een soortgelijke trend zichtbaar. In 2008 was 76 procent ongelukkig met de keuze van zijn of haar studie, in 2013 is dit 56 procent. Tom Spitters, directeur van Werksite.nl: “Doordat het vinden van een baan niet meer vanzelfsprekend is in onzekere economische tijden, gaan mensen kritischer naar zichzelf en hun loopbaanontwikkeling kijken.”
Eigen verantwoordelijkheid beroepskeuze
Vrouwen zijn veel actiever in het oriënteren op hun loopbaan. Van 30.000 deelnemers aan een beroepskeuzetest op Werksite is 68,75 procent vrouw. Ook het aandeel van jongeren is, met 60 procent, groot. Qua opleidingsniveau onderzoeken mbo’ers het vaakst hun beroepskeuze (47 procent).
Deelnemers van het onderzoek zien overigens hun eigen verantwoordelijkheid toenemen. In 2008 gaf 72 procent nog aan dat de school of de decaan verantwoordelijk is voor een juiste studie- of beroepskeuze. Nu is dat 64 procent.
Psychische gevolgen
Bij één vijfde van de respondenten leidt een verkeerde beroeps- of studiekeuze tot psychische gevolgen, bijvoorbeeld overspannenheid. 14 Procent geeft aan het in de portemonnee te voelen, bijvoorbeeld omdat geen geschikte baan te vinden is na het afronden van een opleiding.
Omscholing
Voor werkgevers is nog veel ruimte om de ‘geluksfactor’ van hun personeel te verhogen. Uit het onderzoek blijkt dat bij 75 procent van de deelnemers geen mogelijkheid tot omscholing is aangeboden. Spitters: “Werknemers durven lang niet altijd aan te kaarten dat ze geen uitdaging in hun werk meer zien. Dat is voor te stellen wanneer de toekomst van een bedrijf onzeker is. Tegelijk begint de economie weer aan te trekken en is het van belang goed personeel aan boord te houden. Omscholing naar een profiel dat beter past bij de werknemer sluit daar op aan.”
Werknemers kritischer op loopbaanontwikkeling. (2013) Geraadpleegd op 28 september 2013, van http://www.hrpraktijk.nl/topics/duurzame-inzetbaarheid/nieuws/werknemers-kritischer-op-loopbaanontwikkeling
Samenvatting:
Werknemers krijgen steeds minder spijt van hun beroeps- of studiekeuze. Deze aantallen zijn na 2008 in procenten afgenomen. De werknemers gaan kritischer naar zichzelf en hun loopbaanontwikkeling kijken. Dit komt doordat het vinden van een nieuwe baan in de economische crisis erg lastig is. Een verkeerde beroeps- of studiekeuze kan lijden tot psychische gevolgen, zoals overspannenheid of een andere belasting. Het blijkt dan ook dat werkgevers hun personeel geen mogelijkheid tot omscholing geven. Werknemers durven zelf ook niet te vragen of ze de mogelijkheid krijgen om omgeschoold te worden.
Mijn visie:
Ik vind de aantallen vrij hoog, van het aantal Nederlanders die spijt heeft van een beroeps- of studiekeuze. Dit is dan wel in de jaren fors afgenomen, maar het blijft meer dan de helft. Daarom vind ik het erg belangrijk dat er beroeps- en studiekeuzetests worden gemaakt door zowel jongeren als oudere mensen. Het maken van deze testen heeft niet voor iedereen dezelfde invloed, maar dit zou wel het aantal procenten kunnen laten dalen. Het gaat er niet om de cijfers te laten dalen, maar voor de persoon zelf, zo heeft diegene minder kans op overspannenheid of een andere belasting en heeft diegene meer plezier in het werk. Ook vind ik dat werkgevers meer kansen moeten bieden om de werknemers te kunnen laten omscholen. Door dit aan te bieden aan de werknemers kunnen zij meer uitdaging krijgen in hun werk en zo kunnen zij meer kennis opdoen.
Ben jij het met mijn visie eens of heb jij er een eigen mening over? Reageer dan op mijn artikel.
Janne, je hebt inderdaad gelijk dat de percentages nog vrij hoog zijn, maar in vergelijking met de percentages uit het jaar 2008 is het wel een groot verschil in positieve zin. Het valt me op dat er juist veel vrouwen zijn die kritischer kijken naar hun loopbaan. Het maken van beroeps- en studiekeuzetests, wat jij voorstelt, is geen verkeerd idee. Zo kunnen mensen een indicatie krijgen wat bij hun past, echter zijn deze tests niet de beslissende factor. Al zou het wel veel mensen in een juiste richting helpen.
BeantwoordenVerwijderenOverspannenheid kan veel doen met een persoon. Het opnieuw oppakken van werk kan dan nog lang duren. Als werkgever is het deels een verantwoording dit te zien bij je personeel, en hier dan ook in te grijpen door bijvoorbeeld een taakvermindering op te leggen.
Verder ben ik van mening dat werkgevers duidelijker moeten zijn in het aangeven van opleidingsmogelijkheden en loopbaankansen. Dit is niet alleen gunstig voor de ontwikkeling voor de werknemer maar komt ook de organisatie ten goede. Om erachter te komen wat een werknemer wilt, aangezien deze vaak te schuw zijn te vragen naar de mogelijkheden tot scholing. Kan een werkgever dit ter sprake brengen tijdens een functioneringsgesprek, en hierna kijken wat eventuele mogelijkheden zijn voor de werknemer in kwestie.
Ik vind het op zich wel logisch dat die percentages vijf jaar geleden een stuk hoger lagen dan dat ze nu doen. Toen hadden de mensen het over het algemeen beter. Hierdoor denk ik ook dat ze minder snel tevreden zijn met wat ze hebben. Nou er een crisis is willen mensen zekerheid en zullen ze de dingen die ze hebben eerder waarderen.
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet of omscholen altijd zin zal hebben Janne, het kost voor de bedrijven een hoop geld. Meestal kun je in de proefperiode van een nieuwe werknemer al een beeld scheppen van de medewerker. Als je zorgt dat je medewerkers aanneemt voor een functie waar ze ook echt ambities voor hebben hoef je je medewerker ook helemaal niet om te scholen.